fbpx skip to Main Content

Weet jij wat ademhaling kan doen
voor jouw burn-out herstel?

De postieve impact van ademhaling op je burn-out herstel
20 december 2018

Heb je ooit weleens stil gestaan bij wat jouw ademhaling voor je kan doen? Ik kan eerlijk zeggen dat ik daar voor mijn burn-out nog nooit over na had gedacht. Laat staan dat ik mij er bewust van was en het op een positieve manier kon inzetten.

Voor mijn burn-out was ik mij er dus totaal niet van bewust. Ik ademde gewoon. Ademen door mijn neus ging als kind niet vanzelf, dus ik ademde ook zeker in door mijn mond. Dit zorgde ervoor dat ik vaak ziek was als kind. Door het inademen door je mond wordt de lucht die je inademt minder goed gezuiverd dan door je neus. Hiervoor ben ik een tijdje naar een logopedist geweest, maar het mocht niet baten. Je denkt nu vast waarom vertelt ze dit allemaal, maar daar kom ik zo op terug.

Tijdens mijn burn-out proces heb ik op verschillende manieren kennis gemaakt met de kracht van ademhaling. Mijn yogalessen, mediteren en sessies bij mijn haptonoom hebben mijn bewustwording in gang gezet.

Yin yoga

In mijn yin yoga-lessen (voor wie het niet kent) is het de bedoeling om meerdere minuten in een pose te blijven. Je maakt hier zo min mogelijk gebruik van je spieren, waardoor je lichaam met behulp van wat zwaartekracht steeds dieper kan zakken in een pose en overgaat in ontspanning. Dit klinkt logisch en heerlijk, maar zo voelde het niet de eerste keer dat ik het deed. De gedachten schoten door mijn hoofd: Wtf doe ik hier? Moet dit ontspanning zijn? Auw mijn knie! Nee, dit houd ik nog geen minuut vol. Ik moet hieruit. Je hoort het, niet echt ontspannen. De kunst hier is om deze gedachtes slechts te observeren en steeds weer terug te keren naar je ademhaling. Als je steeds bewust bij je ademhaling bent, lukt het je gedachtes steeds moeilijker om je erin mee te slepen. Twee jaar later, weet ik dat een uur yin yoga dit ook echt doet voor mijn lichaam! Naast de ontspanning en stressreductie zijn er ook mooie voordelen: flexibiliteit (lichamelijk en geestelijk), langere ademhalingen, bewustzijn, emotionele stabiliteit, verhoogde energie en toch volledig relaxed.  Beschouw dit als een aanrader om het eens te proberen.

Meditatie

Vanuit yin yoga kwam ik in aanraking met meditatie. Inmiddels heb ik allerlei soorten meditaties geprobeerd. Bijna iedere ochtend mediteer ik. Ik merk aan alles dat mijn dag beter verloopt als ik heb gemediteerd. Mijn dag verloopt soepeler, rustiger, maar vooral meer in flow. Lees: Ik bots minder tegen mensen aan, ik laat minder uit mijn handen vallen (heel fijn voor iemand die wat onrustig is), ik ben creatiever en kan stabieler reageren op dingen die er om mij heen gebeuren of die mij overkomen. Je hoeft geen uren te mediteren om dit te ervaren. Het kan zelfs vijf keer een minuut per dag. Het effect is echter niet voelbaar na die vijf minuten. No quick fix! Iets snel willen fixen is een wens van mensen met een burn-out. Maar mijn tip aan jou, ga niet voor de quick fix, maar voor het langere termijn gevoel van flow.

Haptonomie

Bij mijn haptonoom leerde ik wat je allemaal daadwerkelijk kan voelen in je lichaam. Er ging een wereld voor mij open. “Kan je jouw ja en nee voelen in je lichaam?”, vroeg mijn haptonoom mij. Ik vermoed dat ik haar minstens een minuut met een glazige blik heb aangekeken. Ik had geen idee wat ze nou eigenlijk vroeg en hoe ik daar antwoord op moest geven. Maar dit kan je dus voelen in je lichaam! De ontspanningsoefeningen die we deden, waren allemaal gebaseerd op ademhalen. De oefeningen lieten mijn lichaam letterlijk voelen hoe het is om ontspannen te zijn.

Door deze drie ervaringen van de afgelopen 2,5 jaar ben ik me steeds bewuster geworden van mijn ademhaling en de healingpower die ademhaling heeft. Op 25 november ervaarde ik weer iets bijzonders in de Stadschouwburg tijdens het college van Erik Scherder over stress, je brein en klassieke muziek. Ademhalingscoach Arno ten Veen deed een ademhalingsoefening met ons. We ademden in en uit door onze mond. Je kan je voorstellen dat dat voor mij een verademing was, omdat ik dat altijd al deed. Bij mijn yogalessen ademen we op neusademhaling en dat kost mij meestal veel meer moeite.

Na het college had ik het gevoel dat ik Arno moest spreken. Ik was namelijk ontzettend benieuwd waarom hij had gekozen voor die mondademhaling. Ik zag hem staan en stelde mijn vraag. Hij gaf mij als antwoord dat je in je kaken veel spanning vasthoudt (herkenbaar!). Door je mond in en uit ademen brengt ontspanning in dat hele gebied en daarmee in je lichaam. We raakten aan de praat en al snel kregen Hanneke en ik de uitnodiging om langs te komen voor een ademsessie in Weesp. Niet een kwartier bewust ademen, maar twee uur, we waren razend benieuwd!

Nadat we de sessie startten met wat bijpraten, gingen we snel over tot het ademhalen. Ik liet het helemaal over me heen komen (Dit doe ik altijd als ik nieuwe dingen probeer en bevalt me reuze goed!). Na een tijd lang bewust adem te hebben gehaald is er een mooi moment van bezinning: Wat gun je jezelf? Wat wil je jezelf meegeven? Bij mij kwam er naar boven dat ik trots mag zijn op de stappen die ik nu zet en dat ik graag zo door wil gaan. Dat ik echt het leven aan het creëren ben wat past bij mij. En er komt naar boven dat ik nog meer mag vertrouwen op mijn lichaam en intuïtie dan ik al doe!

Dit zijn mooie lessen, maar de lessen die je voelt zijn nog wel het meest waardevol. Wat ik vooral ervaarde was dat er meer ruimte in mijn lichaam was ontstaan om te ademen. De vergelijking met je longen als een ballon, blijft me bij. Als je een ballon opblaast wordt deze groter in alle richtingen. Dit mag je ook bij je ribbenkast ervaren. Wow, wat een ruimte valt daar nog te halen. Vaker op een dag sta ik er nu bij stil, ben ik mij even heel bewust van mijn ademhaling. Ik probeer dit te blijven doen. Daarom wil ik je de vraag stellen: Hoe is jouw ademhaling nu?

Wees je bewust van het krachtige instrument van ademhaling en gebruik het op een manier die bij jou past en het je zodanige helpt te herstellen van hetgeen wat je meemaakt en je in de weg zit.

Mocht je benieuwd zijn naar een sessie bij Arno, hier kan je zijn website bekijken.

Heb jij het idee dat Hanneke en ik iets moeten proberen buiten onze comfortzone om daarvan het positieve effect te ontdekken? Het liefst iets wat een positieve impact heeft op het voorkomen van burn-out of wat het herstel bevordert. Dan ontvangen wij dolgraag een uitnodiging via hello@burnoutbuddies.nl en wie weet gaat onze volgende blog wel over jou en je missie of passie!

Liefs Flo

Back To Top